الرئيسية     نداء الى العالم     مختارات مترجمة    الارشيف     اتصل بنا
پرچم طريقت


در اصطلاح كسنزان
ما مي گوئيم
- پرچم طريقت : همان رمز محبت است كه در ميان قلب مريد و شيخش پيوند ايجاد مي كند. زيرا
طريقت ،محبت است و هركس آن پرچم را برافرازد و يا در زير آن حركت كند همچون كسي است كه رمز و علامت محبت را برافراشته است .
- پرچم طريقت : رمز شريعت و طريقت و حقيقت است كه نور محمدي ( علي صاحبهاافضل الصلاه و السلام ) آنرا آورده است و هركس به آن متمسك شود مثل اين است كه به عروةالوثقي ( ريسمان محكم خدا ) چنگ زده است و مثل اين است كه از همه گناهان و اموري كه خدا از آنها نهي كرده است به سوي هرچه كه رسول اعظم صلى الله تعالى عليه و سلم در قرآن و سنت مطهره آورده بازگشته است .
- پرچم طريقت : يعني (لا اله الاالله محمد رسول الله ) با همه معاني ظاهري و باطني كه ازكلمه توحيد فهميده مي شود.
- پرچم طريقت : يعني سلسله پيران طريقت ؛ و در علني ساختن اعتقاد قطعي و محكم به تما مي آنها از نخستين نفر شان كه اين پرچم را به دست گرفته يعني مولانا كرّاركرم الله وجهه  تا آخريتشان يعني شيخ حاضر و به همه آن چيزهايي كه پيران اين سلسله آورده اند و حق اليقيني كه به سويش دعوت كرده اند پديدار ميگردد.

در مورد ريشه استنباط اصلاح پرچم
ما مي گوئيم : پس از آن كه مسلمانان در محل (خيبر) كه داراي دژهاي مشهوري بود محاصره شدند پيامبرصلى الله تعالى عليه و سلم دستور تهاجم به آن (قلعه) را صادر كرد ؛ لشكر اسلام دو روز متوالي بدون خستگي به آن حمله بردند و درنتيجه ء اين حملات ،گروهي از مسلمانان نيز به شهادت رسيدند.
هنگامي كه پس از حملهء دوم ، سپاه اسلام بدون آن كه در فتح شهر پيروز شود به عقب بازگشت پيامبرصلى الله تعالى عليه و سلم آن حديث مشهورش را برزبان آورد كه : « به خدا قسم ، فردا پرچم را به دست كسي خواهم داد كه كرّاراست و فرّار نيست ، خدا ورسولش را دوست دارد و خدا و رسولش اورا دوست دارند ، خداوند بردست او فتح مي كند ».
هنگامي كه روز بعد فرارسيد پيامبرصلى الله تعالى عليه و سلم كسي را به دنبال علي ابن ابيطالب عليه السلام فرستاد ، حضرت علي درآن روز دچار چشم درد شده ، چشمانش را بسته بود و يكي از مسلمانان او را راه مي برد. هنگامي كه پيامبر صلى الله تعالى عليه و سلم اورادر اين حال ديد در چشمانش دميد و درهمان لحظه درد از دو چشمش رفت ، آنگاه برايش دعا كرد و گفت : « خدايا گرما و سرما را از او دور كن » . درنتيجه علي بعداز آن روز ،ديگر گرما و سرما را حس نكرد ، لباس تابستان را در زمستان مي پوشيد و برايش مهم نبود و لباس زمستان را در تابستان مي پوشيد و باكي از آن نداشت .
سپس حضرت رسول صلى الله تعالى عليه و سلم پرچم را به دست او داد ، زره خود را بر وي پوشاند، شمشير خود ذوالفقار را بر كمرش بست و براي گشايش قلعه روانه اش كرد و خداوند در آن روز به دست حضرت علي كرم الله وجهه به مسلمانان پيروزي بخشيد )   فتح الباري جلد 7
آن چيزي كه در اين حديث برايمان مهم است اين است كه حضرت پيامبرصلي الله تعالي عليه و سلم اعطاي پرچم و فتح را به شخص معين و با شرطي معين مربوط ساخته است و آن شرط اين است كه ( خدا و رسولش را دوست ميدارد و خدا و رسولش اورا دوست دارند ) ، محبتي كه در اينجا مورد اشاره قرارگرفته  همان است كه بعدها به نام ( طريقت ) شناخته شده است و اگر نه ، كساني كه پيش از ايشان  به قلعه خيبر حمله كردند و گروهيي از آنان شهيد شدند نيز قطعاً خدا ورسولش را دوست داشتند .
همانطور كه گفتيم محبت خالص و كاملي كه امام را به خداي تعالي و رسولش صلى الله تعالى عليه و سلم ارتباط
مي دهد همان محبتي است كه اگر سالكان به آن دست يابند در برابر يهود هواهاي نفساني و كفار شياطين انس و جن به فتحي آشكار مي رسند.
 از اين رو هركس در زير اين پرچم  حركت كند ،به حقيقت و آشكارا در محضر حمل كنندگان اين پرچم محبت ( كه پيران طريقت هستند و اين توصيف الهي كه ( يحبهم و يحبونه ) مائده آيه 54 ، در موردشان انطباق دارد) توبه كرده و به سوي خدا بازگشته است . و كساني در حديث شريف به آنها اشاره شده نخستينشان امام علي كرم الله وجهه و آخرينشان شيخ حاضر در هر زماني است .
برافراشتن رايت طريقت توسط مريدان ، حركتشان زير اين پرچم و تكراركردن اذكار طريقت از شعاير روحي مهم است زيرا اين كار به معناي اعلان بازگشت به سوي خدا و تمسك جستن به عقيده اين « حلقه » است . اين كار به مثابه تجديد توبه است و هرگاه مريد به خانه ذكر ( تكيه ) آمده و به آن وارد ميشود مثل اين است كه زير سايه ء پرچم آن وارد شده است . يعني همان رايت محبت محمدي كه انسان را به خداي تعالي مربوط مي سازد.
چنين شخصي مثل كسي است كه از دنيا و بازي ها و سرگرميها و زينت ها و فخر فروختن به اموال و اولادش به سوي پرچم حيدر كرار و يا به عبارت ديگر به سوي جهاد اكبر در راه خدا و در نتيجه به سوي خدا باز مي گردد.
در نتيجه هر بار داخل شدن در تكيه عبارتست از وارد شدن زير اين پرچم ، و اين كار يعني تجديد عهد و بيعت براي اجراي شريعت و طريقت و  محبت بين قلب مريد و شيخش .
ازاين رواست كه ميگوئيم: همانا هركس پرچم طريقت را برافرازد درحقيقت پرچم پيامبر  ما محمدصلى الله تعالى عليه و سلم  را كه ايشان به سرور ما حيدر كراركرم الله وجهه اعطا كرده بود برافراشته است ، يعني رايت محبت ، رايت قرآن ، رايت اسلام و رايت شريعت ؛ چنين كسي برافرازنده آن معاني روحي است كه پيران طريقت دست به دست تا به امروز به ارث برده اند و جاودانگي آنرا تا روز قيامت بشارت داده اند تا آن كه نقش روحي اش به كمال رسيده و دوباره بازگشته و تسليم سرور كائناتصلى الله تعالى عليه و سلمشود ؛ ايشان كه صاحب لواء معقود است .
هر چند هيچگاه از دست مبارك ايشان به خاطر حضور روحيشان درهمه زمانها جدا نشده است .
الرجوع الى بداية الصفحة     نسخة للطباعة
الاسم: dana      البلد: iran-sanandaj       التاريخ: 08-09-2008
جزاک الله الخِِير


أضف تعليقا
الاسم
البلد
البريد الالكتروني
التعليق
اكتب الارقام الظاهرة في الصورة